Fotografia de produs este o parte foarte importantă în domeniul fotografiei și joacă un rol crucial în promovarea produselor și în a face cunoscut un brand. Cu toate acestea, este greșit să asumăm că fotografia de produs înseamnă doar o poză cu fundal alb, când există atât de multe opțiuni de a o executa corect.
Ședința foto pentru astfel de fotografii trebuie întotdeauna gândită în funcție de business, de strategia de promovare, audiență și de scopul pentru care sunt realizate pozele – cataloage, Social Media, site etc.
Ce este fotografia de produs?
Fotografia de produs are un obiectiv simplu: să pună în evidență un obiect și să capteze și să mențină interesul audienței cu scopul de a cumpăra produsul.
Ca să fim sinceri, nimeni nu ar cumpăra dintr-un magazin online dacă ar vedea doar o descriere de produs, nu? Cei mai mulți oameni nu ar face-o, dat fiind că nivelul de încredere scade semnificativ dacă nu există și o poză care să ”demonstreze” cum arată produsul respectiv.
Acest tip de fotografie trebuie să țină întocmai cont de produs în sine și, indiferent cum se realizează, să pună în evidență caracteristicile și să exprime cu acuratețe realitatea în imagini. Până la urmă, nimeni nu vrea să își dezamăgească clientul atunci când livrează produsul.
Fotografia de produs, utilizată corect, ajută la poziționarea brandului în piață și totodată la consolidarea acestuia.
Tipuri de fotografie de produs
Deși există o categorie vastă de astfel de poze, ca în orice domeniu, sunt și mai multe subramuri, fiecare cu semnificația și importanța sa.
1. Fotografia de produs clasica
Aceasta e fotografia pe care o și identificăm cu denumirea. Este realizată în studio, în mod simplist, punând accentul pe produs, și se folosește cel mai mult în e-commerce.
În funcție de textura, ambalajul, materialul din care este realizat produsul, fotograful ține cont de mai multe aspecte atunci când realizează fotografia, însă rezultatele sunt întotdeauna asemănătoare. Fie că e vorba de o rochie, o pereche de pantofi sau o sticlă de parfum, focusul rămâne pe produs, punându-i în lumină caracteristicile în mod transparent.
Acest tip de fotografie nu necesită creativitate. Însă, pentru că e vorba adesea de magazine online, presupune ca toate produsele să fie fotografiate în cadrul aceleiași ședințe, în același studio, pentru a arăta la fel și pentru a se păstra inclusiv detaliile date de aportul de lumină în imagini. Tot în acest tip de fotografie, se folosesc și jocuri de umbre, pentru a pune în valoare calitățile produsului, iar fundalul se poate schimba, la nevoie, pentru a accentua anumite trăsături.
2. Fotografia de produs pe fundal alb
Acesta e cel mai frecvent utilizat tip de fotografie de produs. Obiectul e plasat pe un fundal alb, pentru a se elimina orice ar putea distrage atenția. Deși este foarte comun în e-commerce, de cele mai multe ori se combină cu alt tip de fotografie, pentru a se prezenta întreg conceptul din spatele produsului. Singura variabilă în acest caz este jocul de umbre, care oferă profunzime imaginii.
3. Fotografia de produs tip set
Atunci când un produs are o anumită caracteristică (stil, culoare) și este disponibil în mai multe variante, este de preferat să se fotografieze toate modelele disponibile într-o singură imagine, pentru ca eventualul consumator să vadă toate variațiile dintr-o privire (mai mult decât atât, nu mai e nevoie să parcurgă mai multe pagini din site, ceea ce crește șansele de achiziție).
Totuși, acest tip de fotografie e adesea combinat cu poze individuale de produs, pentru ca utilizatorul să vadă în detaliu produsul de care e interesat.
Mai mult decât atât, acest tip de fotografie e o opțiune bună pentru a prezenta seturi sau produse care nu se vând separat (de exemplu, perechi 2 la preț de 1).
4. Fotografia de produs comparativa
Atunci când alegem un produs online, modelul nu e totul. Adesea, dimensiunile contează mai mult. De aceea, a apărut nevoia de fotografie de produs comparativă, pentru a prezenta dimensiunile reale ale produsului și pentru a nu induce, astfel, potențialul cumpărător în eroare. În acest caz, este necesar să apară în imagine obiecte universale, pentru a se putea realiza vizual o comparație rapidă.
Un astfel de exemplu frecvent întâlnit este să apară o persoană, pentru că de multe ori fotografia pe fundal simplu nu este suficientă. Astfel, consumatorul poate oricând să vadă dacă produsul este potrivit pentru el sau e nevoie să opteze pentru o altă mărime.
5. Fotografie de produs creativa
Fie că vorbim de fotografii făcute de deasupra sau din anumite unghiuri de înclinație, să poziționezi produsul de interes lângă alte obiecte cu care se potrivește este o idee foarte bună de prezentare. Totuși, și aici trebuie acordată o atenție deosebită, pentru că trebuie alese cu grijă props-urile (obiecte adiacente, utilizate pentru decor de către fotografi), pentru că atenția trebuie să rămână pe produsul ce se dorește a fi vândut.
Acest tip de fotografie funcționează foarte bine mai ales pe Social Media, pentru că transmite o poveste, permite audienței să se conecteze cu brandul și totodată comunică un mesaj, o stare.
De departe poate cel mai interesant aspect al fotografiei de produs este că permite creativității să fie explorată. Mai ales pentru acele produse care nu par neapărat atractive la început, e important să ne ”jucăm”, pentru că atunci când lăsăm imaginația liberă, fotografia de produs poate deveni artă.
Niciun produs nu ar trebui pus în lumină printr-un singur tip de fotografie, mai ales pentru că mediile diferite de comunicare necesită stiluri vizuale diverse. Cel mai important aspect este să știi ce vrei să transmiți, pe ce platformă vei distribui conținutul rezultat în urma ședinței foto și, desigur, să ai grijă întotdeauna să alegi un studio foto pentru realizarea pozelor care să ofere rezultate reprezentative pentru brand. Și amintește-ți: chiar și pentru e-commerce, e important să combini mai multe stiluri de fotografie, pentru a oferi o imagine clară a produsului.
Dacă ești în căutare de studio foto în care să realizeazi fotografii de produs la standarde profesionale, te așteptăm la The Art place. Descoperă locația sau contactează-ne și hai să stabilim împreună următoarea ședință foto!